Ekonomi

Att tänka på innan du väljer att belåna fakturor

Kassaflödet kan ofta vara ett stort problem i ett företag. Det går att försöka lösa detta problem genom olika typer av factoringtjänster, såsom att sälja eller belåna fakturor. Dessa tjänster kan ofta vara en viktig livlina för företag som vill försöka stärka sitt kassaflöde och bli av med flaskhalsar i ekonomin. Men det finns vissa saker som du bör tänka på – läs vidare för att få reda på vilka de är!

3 faktorer att ta i beaktande när du överväger att belåna fakturor

Funderar du på att belåna fakturor för att stärka företagets kassaflöde? Om så är fallet bör du ta vissa aspekter i beaktande. Till exempel kan du vilja ställa dig själv följande frågor:

  • Hur ser kassaflödet ut? Det främsta skälet till att företag använder sig av fakturabelåning är för att förbättra kassaflödet. Istället för att behöva vänta på inbetalningar från kunder kan fakturorna belånas för att på så vis frigöra kapital. Det finns många fördelar med att slippa vänta flera veckor eller månader på att få in pengarna på kontot. Men samtidigt kostar det en liten slant att använda sig av denna tjänst, så hur ser kassaflödet i verksamheten ut – finns det ett behov?
  • Hur påverkas kundrelationerna? När det kommer till factoringtjänster är en vanlig farhåga från företagens sida att dessa tjänster ska ha en negativ inverkan på relationerna med kunderna. Men till skillnad från när ditt företag säljer en faktura brukar fakturabelåning innebära att du själv är ansvarig för att driva in betalningen från kunden. Därmed kan du bevara dina befintliga kundrelationer och inte riskera att sätta dessa på spel.
  • Är detta en skalbar lösning? Fakturabelåning kan vara ett effektivt verktyg när du vill förbättra företagets kassaflöde. Dessutom är det också en skalbar lösning som kan växa i takt med att ditt företag växer. För när försäljningen i bolaget ökar och du genererar fler fakturor får du även möjlighet att låna mer pengar med denna metod. Därmed är detta en flexibel och skalbar lösning som kan främja ditt företag och dess långsiktiga tillväxt.

Svaren på dessa frågor kan hjälpa dig avgöra om detta är rätt väg att gå för just ditt företag.